Do tego czasu powstaną główne budynki biurowe oraz techniczno-operacyjne. Do 2020 roku powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie ok. 2 lat.
Centrum Szkoleniowe XEOS w Prologis Park Wrocław
We wrześniu Centrum Szkoleniowym XEOS odbyła się wizyta studyjna dla przedstawicieli świata nauki, biznesu oraz mediów. To pierwsze tego typu spotkanie, które ma stanowić otwarcie dyskusji o współpracy i wykorzystaniu Centrum do kształcenia przyszłych pokoleń inżynierów, mechaników i innych wysokiej klasy specjalistów w dziedzinie lotnictwa.
Oficjalne podpisanie umowy o powstaniu Centrum w Prologis Park Wrocław nastąpiło 31 marca 2017 roku. W ciągu dwóch miesięcy budynek o powierzchni ponad 2500 m kw. został przystosowany do prowadzenia w nim zajęć teoretycznych. Powstały cztery klasy szkoleniowe, w tym jedna stanowiąca nowoczesne centrum komputerowe, pokój trenerów, biuro oraz przestrzeń socjalna. Pierwsze zajęcia teoretyczne w Centrum odbyły się w czerwcu 2017 roku, a symboliczne przecięcie wstęgi, w którym uczestniczyli pracownicy Spółki XEOS miało miejsce dokładnie 12 czerwca 2017 roku.
Od sierpnia w Centrum odbywają się także zajęcia praktyczne. Na hali szkoleniowej o powierzchni ponad 1600 m kw. znajdują się obecnie trzy silniki samolotowe CF6-80, używane w samolotach typu Boeing B747-400 i Airbus A330. Wkrótce przyszli mechanicy będą uczyć się także na silniku GEnx-2B, który ma być docelowo serwisowany i naprawiany z zakładzie XEOS w Środzie Śląskiej. Drugi z silników, nad którymi będą w przyszłości pracować w zakładzie XEOS – GE9X zadebiutuje na rynku dopiero w 2019 roku. Silniki te produkowane są przez partnera joint venture – GE Aviation w Cincinnati w stanie Ohio w Stanach Zjednoczonych. Silnik GE9X będzie miał średnicę 4,1 m i będzie ważył ponad 9 ton. Wymiary silnika GEnx-2B są niewiele mniejsze, bo średnia wynosi 3.3 m, a waga niemal 6 ton. Oba silniki mogą być używane nawet przez 30 lat, a ich obowiązkowe przeglądy odbywają się średnio co 35 tys. godzin lotu. I to właśnie w przyszłym zakładzie serwisowania i naprawy silników samolotowych XEOS w Środzie Śląskiej będą odbywały się takie przeglądy.
Poza silnikami Centrum Szkoleniowe zostało zaopatrzone w wysoce specjalistyczny sprzęt do serwisowania i naprawiania silników, dzięki czemu Centrum odwzorowuje standardy i warunki prawdziwego zakładu, który powstanie w przyszłości w Środzie Śląskiej.
60 mln PLN zainwestowane w szkolenie kadry
XEOS w szkolenia kadry zainwestuje 60 mln PLN, a środki te zostaną przeznaczone m.in. na funkcjonowanie Centrum oraz wielomiesięczne szkolenia pracowników zakładu. Obecnie w Centrum szkoli się 65 mechaników silników samolotowych. Będą oni w przyszłości dokonywać demontażu i ponownego montażu silników, oględzin i dokładnego sprawdzania poszczególnych komponentów silników, ich czyszczenia, a także ewentualnej naprawy.
Uczestnicy regularnie zdają kontrolne egzaminy, a za swoją pracę i naukę dostają comiesięczne wynagrodzenie. Szkolenie przewiduje lekcje prowadzone przez światowej klasy trenerów, webinaria, praktyczną pracę na silnikach, pracę w grupach, pracę z mentorem czy wyjazdy do innych zakładów serwisowania i naprawy silników samolotowych w Europie, m.in. do Hamburga.
Aplikacje do pracy płyną z całego świata
To właśnie możliwość pracy z zastosowaniem zaawansowanych technologii z branży lotniczej, atrakcyjne, długofalowe szkolenia zawodowe oraz międzynarodowe środowisko pracy, stworzone z udziałem dwóch globalnych marek – Lufthansa Technik i General Electric Aviation, przyciągają wysokiej klasy specjalistów, inżynierów czy studentów kierunków technicznych z całej Polski. Już dziś w centrum zostało zatrudnionych 86 osób, a do końca roku liczba ta wzrośnie do 100. W momencie uruchomienia zakładu, wiosna 2019 roku, pracować w nim będzie ok 140 osób. Docelowo XEOS utworzy 600 nowych miejsc pracy.
Od grudnia 2016 do dzisiaj do bazy rekrutacyjnej Spółki XEOS wpłynęło niemal 1,5 tys. aplikacji z całego świata. O pracę w zakładzie serwisowania i naprawy silników samolotowych starają się głównie mieszkańcy Dolnego Śląska, Podkarpacia oraz Mazowsza, ale i obywatele innych krajów, np. Portugalii, Grecji czy Włoch. Wśród kandydatów znajdują się osoby, które mogą się pochwalić doświadczeniem w branży lotniczej, jak i pracownicy przemysłu motoryzacyjnego, a także absolwenci i studenci uczelni technicznych. Obecnie największy nacisk nałożony jest na rekrutację mechaników silników samolotowych, inżynierów procesu, inżynierów i specjalistów ds. jakości oraz managerów z zakresu zamówień, obsługi klientów i finansów.
Rekrutacja prowadzona jest wieloetapowo i wielotorowo. Chętni do pracy mogą skorzystać z pośrednictwa agencji rekrutacyjnych, stron z ogłoszeniami o pracę, a także bezpośrednio ze strony www.career.xeos.aero , na której znajdują się aktualne ogłoszenia o pracę. Kluczowe kompetencje, których Spółka szuka u kandydatów to nie tylko wiedza czy doświadczenie w branży lotniczej, ale i bardzo dobra znajomość języka angielskiego, umiejętność pracy w grupie, zrozumienie roli bezpieczeństwa i odpowiedzialności w pracy z silnikami samolotowymi, a także otwartość i komunikatywność.